23948sdkhjf

Danskerne holder stadig igen med den digitale dagligvarehandel

87 pct. af danskerne i undersøgelsen svarer, at de i dag primært køber dagligvarer i lokalområdet.
På trods af at danskerne konstant sætter nye omsætningsrekorder for e-handel, har tendensen ikke endnu spredt sig til dagligvarehandlen.

Faktisk er den andel af danskere, der har forsøgt sig med digital dagligvarehandel, stagneret på omkring 13 pct.

Det viser den seneste undersøgelse fra Eniro, der for tredje år i træk har spurgt danskerne, om de har prøvet at købe dagligvarer på nettet.

Dett fortæller Eniro i en pressemeddelelse.

- På trods af at det geografiske leveringsområde hele tiden bliver udvidet, og der løbende kommer flere spillere til, har det ikke fået flere danskere til at købe ind på nettet. Det er på den ene side overraskende, at udviklingen stadig ikke har taget fart, men vores undersøgelse viser også, at danskerne i vid udstrækning er tilfredse med at købe deres dagligvarer i butikkerne i deres lokalområde. Det handler primært om, at de så kan se og mærke varerne, inden de køber dem, og at det fysiske besøg i supermarkedet inspirerer dem til, hvad de skal købe ind, fortæller Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro. Han henviser til, at 87 pct. af danskerne i undersøgelsen svarer, at de i dag primært køber dagligvarer i lokalområdet.

Både Irma.dk og Nemlig.com meldte i 2016 ud, at de oplever et markant salg af dagligvarer på nettet. Sammenholdt med de nye tal fra Eniro tyder det på, at de kunder, der allerede har afprøvet konceptet, har taget det til sig og sat købsvolumen op, så de enten køber flere eller dyrere dagligvarer online.

De digitale københavnere
Ifølge undersøgelsen er København og omegn den landsdel, hvor den største andel af danskere handler ind på nettet frem for at stå i kø nede i supermarkedet. Faktisk er det præcis én ud af fire københavnere, der har forsøgt sig med indkøb af dagligvarer på nettet.

I den anden ende af skalaen finder vi fynboerne, hvor det blot er 5 pct., der har hevet varer op fra den digitale køledisk. En opdeling, der ifølge Eniro ikke er så overraskende.

- Det er ofte omkring de større byer, at nye digitale tendenser får fat først, men samtidig er det jo også her, at der typisk er kortest afstand til det nærmeste supermarked, og at åbningstiderne er længere. Men når man kommer væk fra de større byer, handler den lokale handel nok også om at støtte op om det lokale erhvervsliv og sikre sammenhængskraften i byen. Man kan få hilst på nogle af andre af byens beboere, når man står ved køledisken og vælger aftensmaden, og det kan jo også være en vigtig del af købsoplevelsen, siger Kristoffer Apollo.

Fakta fra undersøgelsen:

- 13 pct. af respondenterne svarer i 2016-undersøgelsen, at de har prøvet at købe dagligvarer på nettet. I 2015 svarede 17 pct., at de havde købt dagligvarer på nettet, mens det var 14 pct. i 2014.

Årsager til ikke at handle digitalt:

- 62 pct. vil gerne se varerne, inden de køber dem.
- 52 pct. kan godt kan lide at handle i en fysisk butik.
- 32 pct. bliver inspireret af den fysiske indkøbsoplevelse.

Flest københavnere har forsøgt sig med at købe dagligvarer online. Her er det 25 pct. af befolkningen imod blot 5 pct. af fynboerne, der derfor placeres i den modsatte ende af skalaen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125